Frank en Michiel

Omdat we in het dagelijks leven vooral bezig zijn met zelfpresentatie en ‘impression management’ maakt kunstenaarsduo Frank en Michiel met The Cameo Series de mythische rol van ‘het model’ voor iedereen toegankelijk. In de op commercials gebaseerde filmsets word je uitgenodigd om het model van de reclame te spelen.

Hoe zou het zijn om het nieuwe model van Chanel te zijn? Om de wind door je haar te voelen gaan op de set van een Dolce & Gabbana campagne? In deze illusionistische sets kan iedereen dit even aan den lijve ondervinden. De verschillen tussen on-stage en off-stage, model en publiek en realiteit en fantasie vervagen binnen de kaders van het project.

The Cameo Series wijst hiermee op het belang van de ‘rollen’ die we spelen, van front- en back- stage-gedrag en van het ensceneren en het bespelen van een publiek. Het leert ons dat het dagelijks leven een performance is waarin we een show opvoeren zonder het daarmee als onecht te diskwalificeren. Want als men een situatie als echt beschouwt, dan is deze echt in zijn consequenties.

The Cameo Series is een project in ontwikkeling. In samenwerking met verschillende organisaties worden steeds nieuwe sets geproduceerd. De sets zijn letterlijk gekopieerd uit bestaande commercials van grote bedrijven als Gucci, Nike en Chanel. Deze miljoenen producties worden met huis-, tuin- en keukenmiddelen zo secuur mogelijk nagestreefd.

Het project werkt toe naar een tentoonstelling waarin alle sets samenkomen. De sets vormen samen een interactieve installatie waarin je als bezoeker je eigen reclame kan opnemen.

Meer weten over dit project? bezoek dan de website www.thecameoseries.com

Beeld: Frank & Michiel, The Cameo Series: Chanel n°5 (2018)

Hier moet jij ook heen!